Monday, May 26, 2008

Bensin prisene i Norge suger



Bensin og dieselprisene i Norge suger maks.
Hvorfor i alle dager....
  • satt regjeringen først ned avgiftene på dieselbiler? For å stimulere til dieselbilkjøp istedet for bensinbilkjøp.
  • satt regjeringen så opp årsavgiften på dieselbiler uten partikkelfilter? Kun for å irritere dem som hadde kjøpt dieselbil uten filter samt irritere enda mer dem som kjøpte dieselbil før de satt ned dieselavgiften på ny bil for å si "Først får vi deg til å tape penger på kjøpet du gjorde i år og nå setter vi opp avgiften litt for å pirke litt rundt i såret ditt."
  • går dieselprisen opp nå? Regjeringen burde sett ned avgiftene på dieselbil for de har jo nettopp overtalt oss til å kjøpe dieselbil når de satt ned nybilavgiften.
Denne regjeringen er den mest vinglete regjeringen jeg har opplevd. Hvorfor sa dere ikke rett ut for litt over 1 år siden at "vi vil ikke at dere skal kjøre bil i det hele tatt" ?

Dagbladet gir noen bensin sparetips


Det første av dem er å gi Michelinmannen nok luft. Amerikanske myndigheter har regnet ut at landets innbyggere vil kaste bort over 1,5 milliard dollar på drivstoff i sommer på grunn av for lite luft i dekkene.

Videre bør du ikke feste bagasjen på taket av bilen. Det skaper større motstand, og fører dermed til et større bensinforbruk.

Er du en hyppig kunde hos hamburgerkjedenes luke for bilister, bør du også følge med. Glem drive-in, parker heller bilen og gå inn i restauranten, oppfordrer avisa. Om du ikke orker å gå ut av bilen, bør du i alle fall slå av motoren mens du venter på maten.

Er du av typen som gjøre alt for å spare penger, bør du ta med deg dette rådet også - rene, nyvoksede biler er mer aerodynamiske enn skitne. Fortjenesten er imdlertid så liten at du må bruke vitenskapelig måleinstrumenter for å merke forskjellen.

Når det gjelder boikott aksjonen så var det første som slo meg "En boikott av Statoil og Shell? Hmm er det en YX ansatt på ferde? Er det en av Reitan guttene som står bak? Muligens ikke.....

Hvorfor er høye priser det eneste som regjeringen fokuserer på når det gjelder å få folk til å benytte kolletivt mer. Hva med å øke tilbudet? Bor man litt i utkantstrøket så er tilbudet dårlig inn til Oslo. Når det tar like lang tid å sitte med bil i rushtrafikken som det tar å ta toget og det bare er noen få dager i uka mens de andre dagene så tjener man 30 min hver vei på å kjøre bil så snakker vi om 1 time hver dag som man kan være sammen med familien sin, ungene sine, kona si, kjæresten sin. Er det rart man kjører bil til krampa tar en?

Jeg sier:
  • JA til et regjeringsskifte
  • Nei til vanvittige høye avgifter på både drivstoff og nybilavgift

Kilde: Shell selger mer bensin etter boikottaksjonen

2 comments:

Anonymous said...

DiEsel ikke disel

Frode said...

ja du sier noe. Det er nå korrigert :) Takk takk.